Anlatılanları daha etkili, anlaşılır ve dikkat çekici kılmak için düşünceyi geliştirme yollarından yararlanılabilir. Düşünceyi geliştirme yollarından birini ya da birden fazlasını, metnin türüyle uyumlu olacak biçimde kullanabiliriz.
1.
Tanımlama
Bir kavramın ya da varlığın ne olduğunu anlatma işine tanımlama denir. Tanımlama yaparken “Bu nedir?” sorusuna yanıt veririz. Tanımlama yapmaktaki amaç kavram ya da varlığın ne olduğunun okuyucu ya da dinleyicinin zihninde canlandırılmasıdır.
Örnek:
Eğitim, bireyin davranışlarında
kalıcı izli davranış değiştirme amacı güden bir faaliyettir. Eğitimin amacına
ulaşmasında etkili birçok faktör vardır. Bu faktörlerin en önemlilerinden biri
eğitim alacak bireyin öğrenmeye ve değişmeye açık olmasıdır.
Yukarıdaki parçada “Eğitim
nedir?” sorusuna cevap verildiği için tanımlamadan yararlanılmıştır.
2. Karşılaştırma
Varlıklar ve kavramlar arasındaki farklılıkları ve
benzerlikleri ortaya koyan düşünceyi geliştirme yoludur.
Örnek:
Yazarın
şiirleri ve romanları arasında büyük bir uçurum var. Bazen birkaç dizede eriştiği
derinliğe yüzlerce sayfalık romanlarında erişmediğini görüyorum. Şiir konusunda
bu kadar yetenekli bir şairin roman yazmasını gereksiz buluyorum.
3. Örneklendirme
Anlatılanların örneklerle desteklenerek
anlatımın güçlendirilmesini amaçlayan düşünceyi geliştirme yoludur.
Örnek:
Teknolojinin yararları da zararları da saymakla bitmez. Elimizdeki telefonlar, bilgisayarlar bize uzak olanı yakın hale getiriyor belki ama yakın olanları da uzaklaştırıyor. Birbiriyle iletişimsiz aileler bu sebepten ortaya çıkıyor.
4.
Tanık Gösterme
Topluma
mâl olmuş kişilerin sözlerinden yararlanarak anlatılanlara destek bulmayı
amaçlayan düşünceyi geliştirme yoludur. Yazar, kendi düşüncesiyle paralel bir düşünceye
sahip -toplumca benimsenmiş- bir kişinin sözüne alıntı yapma yoluyla yazısında
yer vererek tanık gösterme yoluna gitmiş olur.
Örnek:
Vatanını sevmek lafla olmaz. Herkes
eline bayrağı alıp marşlar söyleyebilir. İşin gösteriş kısmı kolay olandır. Aslolan
ise görev namusudur. Vatan evladı görevi neyse onu en iyi şekilde yerine
getirmelidir. Atatürk’ün dediği gibi “Vatanını en çok seven görevini en iyi
yapandır.”
5. Sayısal Verilerden Yararlanma
Anlatılanlarla ilgili istatistiksel
verilerin verilmesiyle kullanılan düşünceyi geliştirme yoludur.
Örnek:
Çevre koruma harcamaları
2019 yılında bir önceki yıla göre %1,2 artarak toplam 38,4 milyar TL olarak
gerçekleşti. Çevre koruma harcamalarının %57,8'i mali ve mali olmayan
şirketler, %34,2'si genel devlet ve hanehalkına hizmet eden kar amacı
olmayan kuruluşlar ve %8'i ise hanehalkları tarafından yapıldı.
6.
Benzetme
Anlatılanları
daha etkileyici ve dikkat çekici kılmak için aynı zamanda bir söz sanatı olan
benzetmeden yararlanılabilir. Benzetme iki varlık ya da kavram arasındaki ortak
noktaları ön plana çıkarılmasıyla yapılır.
Örnek:
Su gibi akıp giden yılların ardından el sallamak da varmış. Ne çabuk tükendi
o güzel günler diye iç çekmek, aynalara
baktıkça geçmişi film misali izlemek de varmış. İnsanın her anı altın
değerindeymiş. Bunu önümdeki yol kısaldıkça daha iyi anlıyorum.
z
YanıtlaSil